Hulp van en voor buren met de Burenhulpcentrale of de Boodschappenbegeleidingsdienst

Heeft u een keertje hulp nodig bij het doen van boodschappen, een klusje in huis, de hond uitlaten of bij het invullen van een formulier? Of wilt u juist uw gehandicapte, oude of zieke buur helpen? Kijk dan eens bij de Burenhulpcentrale.

De Burenhulpcentrale is een nieuwe manier om mensen die hulp nodig hebben en mensen die vrijwillig  hulp willen geven bij elkaar te brengen. U kunt de Burenhulpcentrale bij kleine en korte klusjes vragen om gratis hulp.

Bijvoorbeeld als u zelf een keer:

•geen boodschappen kunt doen

•de hond niet kunt uitlaten

•een klein klusje in huis of tuin heeft

•vervoer nodig heeft naar bijvoorbeeld het ziekenhuis of de huisarts

•behoefte heeft aan gezelligheid en een praatje

De Burenhulpcentrale is er niet voor ingewikkelde en lange hulp.

Hoe vraagt u om burenhulp?

Voor het vragen om burenhulp doet u het volgende:

1.bel met de Burenhulpcentrale telefoon: (070) 262 99 99.

2.toets de 4 cijfers van uw postcode in

3.u wordt doorverbonden met een medewerker van i-Shops

4.uw gegevens worden genoteerd en wat voor hulp u nodig heeft

5.de medewerker kijkt in het systeem of er een buurtgenoot is die u kan helpen

6.buiten kantooruren zoekt de computer voor dringende zaken automatisch een buurtgenoot op

7.een buurtgenoot wordt gebeld of krijgt een sms en maakt dan een afspraak om u verder te helpen

8.meedoen met de Burenhulpcentrale is gratis en vrijwillig

Let op: Er komt dus nooit iemand ‘zomaar’ langs. Alle deelnemers staan geregistreerd en hebben een pasje van de Burenhulpcentrale.

Lukt het u niet meer goed om zelf boodschappen te doen? Bijvoorbeeld door ziekte, een handicap of omdat u ouder wordt? Dan kunt u op verschillende manieren hulp krijgen.

Boodschappen

Misschien kan iemand in de buurt u helpen met boodschappen. Uw buren bijvoorbeeld. Of familie of kennissen die als mantelzorger voor u zorgen. Sommige (buurt)supermarkten bezorgen boodschappen ook thuis. Daarnaast kunnen vrijwilligers u met boodschappen helpen. Bijvoorbeeld via organisaties zoals de Boodschappenbegeleidingsdienst (www.bbddenhaag.nl) of de burenhulpcentrale.

Lukt het u niet om met vrienden, familie of via vrijwilligers hulp te krijgen en heeft u voor langere tijd hulp nodig? Dan is hulp via de gemeente Den Haag een mogelijke oplossing. Hulp bij boodschappen is een onderdeel van hulp in het huishouden.

You are here: Home-Activiteiten-Informatie WMO-Burenhulpcentrale

Previous Topic: Aanvraag Next Topic: Begeleiding