Alles over hulp
bij uw huishouden
Zo lang mogelijk
zelfstandig kunnen blijven wonen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het doen
van de huishoudelijke taken kan steeds moeilijker worden door bijvoorbeeld een
ziekte, een handicap of ouderdom. De gemeente kan hierbij helpen.
Bij hulp bij uw
huishouden kunt u denken aan het schoon maken en schoon houden van de woning.
Ook hulp bij het organiseren van uw huishouden kan hieronder vallen. Hulp bij
het huishouden is niet gelijk aan persoonlijke verzorging.
Als u vanwege ouderdom,
een lichamelijke handicap of een psychische handicap uw huishoudelijke taken
niet goed kunt uitvoeren, is het belangrijk om eerst in uw eigen omgeving een
oplossing te zoeken. Misschien dat uw familie of vrienden u kunnen
helpen.
Wanneer u geen of
onvoldoende hulp uit uw omgeving kunt krijgen en in Den Haag woont, kunt u hulp
bij de gemeente aanvragen. Wij beoordelen of u in aanmerking komt voor hulp bij
het huishouden aan de hand van uw situatie. U ontvangt altijd een besluit over
uw aanvraag.
Er zijn 2 typen hulp
bij het huishouden:
1.Type 1 is bedoeld
voor het gedeeltelijk of geheel overnemen van alle huishoudelijke
taken.
2.Type 2 is bedoeld als
er sprake is van kortdurend hulp bij de verzorging van kleine kinderen of bij
het niet kunnen voeren van de regie over het huishouden door dementie of een
andere beperking.
Wanneer u hulp bij het
huishouden krijgt toegekend van de gemeente, kunt u kiezen in welke vorm u deze
hulp wilt ontvangen:
•Zorg in Natura
(ZIN): u krijgt hulp van een aanbieder waarmee de gemeente een contract
heeft afgesloten
of
•Persoonsgebonden
budget (PGB): u krijgt een geldbedrag waarmee u zelf hulp inkoopt. Aan het
krijgen van een PGB zijn wel voorwaarden verbonden.
Verandert er tijdens de
periode dat u hulp krijgt iets in uw situatie? Of loopt uw indicatie bijna af en
u heeft nog wel hulp nodig? Geef dat dan aan de gemeente door.
Aan hulp bij het
huishouden zit een verplichte eigen bijdrage hulp bij het huishouden
verbonden. Deze bijdrage moet u betalen aan het CAK (www.cak.nl).
Hulp bij huishouding
blijft hetzelfde tot 2017. Ontvangt u nu hulp bij het huishouden? Dan behoudt u
die hulp ook de komende 2 jaar. Aflopende indicaties worden altijd opnieuw
bekeken. Het college van b&w heeft op 23 september 2014 besloten om de
contracten met de huidige 23 aanbieders te verlengen. De gemeente heeft naast
extra geld ook gekozen om te werken met de huidige aanbieders. Voordeel hiervan
is dat de meeste klanten hun huidige aanbieder en vertrouwde medewerker houden.
Rol gemeente en
aanbieders.
Met de uitbesteding van
de hulp bij het huishouden hebben we een gedeelte van onze taak uit handen
gegeven aan gecontracteerde aanbieders. Hieronder geven wij u aan waar terecht
kunt met uw vragen.
De gemeente regelt
dat:
•uw aanvraag hulp bij
het huishouden of verlenging hiervan in behandeling wordt genomen
•uw aanvraag zo snel
mogelijk wordt beoordeeld
•de door u gekozen
aanbieder een opdracht voor het leveren van hulp bij het huishouden krijgt; op
deze manier kan de hulp zo snel mogelijk worden ingezet
•een
klanttevredenheidsonderzoek wordt gedaan en terugkoppeling van eventuele
klachten
De aanbieder regelt
dat:
•u een geschikte hulp
huishoudelijke toegewezen krijgt
•er vervanging is bij
ziekte of vakantie van uw hulp
•de hulp komt op tijden
dat het u uit komt
•u eventuele klachten
kunt melden over de geleverde hulp
•de gemeente op de
hoogte gehouden wordt van de klachten en knelpunten die bij de aanbieder worden
aangeven.
•u een overzicht krijgt
van de geleverde hulp
Meer
informatie
Zijn er dingen
onduidelijk, of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de Klantenservice
SZW.
You are here: Home-Activiteiten-Informatie WMO-Hulp bij huishouden
Previous Topic: Financien en admin Next Topic: Logeervoorzieing
|