Alles over hulp bij uw huishouden

Zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het doen van de huishoudelijke taken kan steeds moeilijker worden door bijvoorbeeld een ziekte, een handicap of ouderdom. De gemeente kan hierbij helpen.

Bij hulp bij uw huishouden kunt u denken aan het schoon maken en schoon houden van de woning. Ook hulp bij het organiseren van uw huishouden kan hieronder vallen. Hulp bij het huishouden is niet gelijk aan persoonlijke verzorging.

Als u vanwege ouderdom, een lichamelijke handicap of een psychische handicap uw huishoudelijke taken niet goed kunt uitvoeren, is het belangrijk om eerst in uw eigen omgeving een oplossing te zoeken. Misschien dat uw familie of vrienden u kunnen helpen.

Wanneer u geen of onvoldoende hulp uit uw omgeving kunt krijgen en in Den Haag woont, kunt u hulp bij de gemeente aanvragen. Wij beoordelen of u in aanmerking komt voor hulp bij het huishouden aan de hand van uw situatie. U ontvangt altijd een besluit over uw aanvraag.

Er zijn 2 typen hulp bij het huishouden:

1.Type 1 is bedoeld voor het gedeeltelijk of geheel overnemen van alle huishoudelijke taken.

2.Type 2 is bedoeld als er sprake is van kortdurend hulp bij de verzorging van kleine kinderen of bij het niet kunnen voeren van de regie over het huishouden door dementie of een andere beperking.

Wanneer u hulp bij het huishouden krijgt toegekend van de gemeente, kunt u kiezen in welke vorm u deze hulp wilt ontvangen:

Zorg in Natura (ZIN): u krijgt hulp van een aanbieder waarmee de gemeente een contract heeft afgesloten

of

Persoonsgebonden budget (PGB): u krijgt een geldbedrag waarmee u zelf hulp inkoopt. Aan het krijgen van een PGB zijn wel voorwaarden verbonden.

Verandert er tijdens de periode dat u hulp krijgt iets in uw situatie? Of loopt uw indicatie bijna af en u heeft nog wel hulp nodig? Geef dat dan aan de gemeente door.

Aan hulp bij het huishouden zit een verplichte eigen bijdrage hulp bij het huishouden verbonden. Deze bijdrage moet u betalen aan het CAK (www.cak.nl).

Hulp bij huishouding blijft hetzelfde tot 2017. Ontvangt u nu hulp bij het huishouden? Dan behoudt u die hulp ook de komende 2 jaar. Aflopende indicaties worden altijd opnieuw bekeken. Het college van b&w heeft op 23 september 2014 besloten om de contracten met de huidige 23 aanbieders te verlengen. De gemeente heeft naast extra geld ook gekozen om te werken met de huidige aanbieders. Voordeel hiervan is dat de meeste klanten hun huidige aanbieder en vertrouwde medewerker houden.

Rol gemeente en aanbieders.

Met de uitbesteding van de hulp bij het huishouden hebben we een gedeelte van onze taak uit handen gegeven aan gecontracteerde aanbieders. Hieronder geven wij u aan waar terecht kunt met uw vragen.

De gemeente regelt dat:

•uw aanvraag hulp bij het huishouden of verlenging hiervan in behandeling wordt genomen

•uw aanvraag zo snel mogelijk wordt beoordeeld

•de door u gekozen aanbieder een opdracht voor het leveren van hulp bij het huishouden krijgt; op deze manier kan de hulp zo snel mogelijk worden ingezet

•een klanttevredenheidsonderzoek wordt gedaan en terugkoppeling van eventuele klachten

De aanbieder regelt dat:

•u een geschikte hulp huishoudelijke toegewezen krijgt

•er vervanging is bij ziekte of vakantie van uw hulp

•de hulp komt op tijden dat het u uit komt

•u eventuele klachten kunt melden over de geleverde hulp

•de gemeente op de hoogte gehouden wordt van de klachten en knelpunten die bij de aanbieder worden aangeven.

•u een overzicht krijgt van de geleverde hulp

Meer informatie

Zijn er dingen onduidelijk, of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de Klantenservice SZW.

You are here: Home-Activiteiten-Informatie WMO-Hulp bij huishouden

Previous Topic: Financien en admin Next Topic: Logeervoorzieing