Medische zorg, wijkverpleging en langdurige zorg.

De Zorgverzekeringswet regelt de medische zorg. Zoals persoonlijke verpleging en verzorging die u thuis ontvangt. Dit wordt sinds 1 januari 2015 vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering.

Wijkverpleging en -verzorging vallen onder de zorgverzekeringswet. Hiervoor moet u aankloppen bij uw zorgverzekeraar. Voorbeelden zijn:

•toedienen van medicatie

•verzorgen van wonden

•hulp bij het aankleden en wassen

Wijkverpleegkundige

Voor wijkverpleging (persoonlijke zorg en verpleging) kunt u zelf contact opnemen met een wijkverpleegkundige. Die stelt de indicatie en regelt dat u zorg krijgt.

Wijkverpleegkundigen zijn vaak in dienst bij een thuiszorgorganisatie. Een verwijzing van de huisarts is niet nodig. Voor persoonlijke verpleging en verzorging (wijkverpleging) betaalt u geen eigen risico.

Voordelige zorgverzekering

Een zorgverzekering is wettelijk verplicht. Voor mensen in Den Haag met een laag inkomen heeft de gemeente afspraken gemaakt voor een voordelige zorgverzekering.

Verantwoordelijkheid gemeente

In bepaalde gevallen valt persoonlijke verzorging onder de verantwoordelijkheid van gemeenten en niet onder die van de zorgverzekeraar. Dit is het geval als persoonlijke verzorging onderdeel is van de begeleiding in het dagelijks leven en er geen lichamelijke hulp aan te pas komt.

Langdurige zorg

De Wet langdurige zorg (Wlz) is bedoeld voor mensen die 24-uurszorg nodig hebben of niet (meer) in staat zijn thuis of zelfstandig te wonen.

Hulp uit de omgeving, ondersteuning van de gemeente en/of wijkverpleging is niet (meer) genoeg. Het gaat hier bijvoorbeeld om:

•ouderen met vergevorderde dementie

•mensen met een ernstige verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap

Aanvragen

In 2015 kunt u ook Wlz-zorg aanvragen als u behandeling nodig heeft voor verbetering van uw aandoening, vaardigheden of gedrag. Dit geldt alleen bij een lichamelijke beperking, dementie en/of een ernstige verstandelijke beperking.

Om zorg vanuit de Wlz te krijgen, heeft u een Wlz-indicatie nodig. U vraagt de Wlz-indicatie aan bij het Centrum indicatiestelling zorg.

You are here: Home-Activiteiten-Informatie WMO-Medische zorg

Previous Topic: Logeervoorzieing Next Topic: Ondersteunmantelzorg