Ondersteuning mantelzorg: zorg voor familie of vriend

Zorgt u meer dan 8 uur per week en langer dan 3 maanden achter elkaar voor een ziek familielid, buur of vriend? Dan bent u een mantelzorger. De gemeente is erg blij met deze zorg en wil voorkomen dat u als mantelzorger overbelast raakt.

Ondersteuning bij de zorg

Een aantal organisaties in de stad kunnen u als mantelzorger helpen. Voor hulp, informatie en ondersteuning kunt u terecht bij de Taskforce Mantelzorg via PEP Den Haag. Deze organisatie geeft informatie, advies en ondersteuning bij mantelzorg.

Ondersteuning bij dementie

Voor mantelzorgers die te maken hebben met mensen met dementie is er het geheugensteunpunt (www.geheugensteunpunt.nl) en het Alzheimercafé.

Logeervoorziening

Bij de logeervoorziening (voorheen kortdurend verblijf) kunt u tijdelijk ergens anders verblijven als uw mantelzorger even niet in staat is om voor u te zorgen. Bijvoorbeeld omdat degene die u verzorgt een dagje vrij wil.

Waardering voor de mantelzorger

De gemeente wil de Haagse mantelzorgers op de juiste manier waarderen. De gemeente ontwikkelt daarvoor een gevarieerd aanbod voor de mantelzorgers. Mantelzorgers bepalen zelf welke waarderingsmogelijkheid het meest geschikt is. Hier wordt meer over bekend in de loop van 2015. Vanaf het begin van 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor geven van waardering aan mantelzorgers. Den Haag zoekt nog naar een gepaste invulling van deze waardering. De gemeente wil in ieder geval waardering bieden die aansluit bij de wensen van de mantelzorger.

De overheid heeft veel waardering voor het werk van mantelzorgers. Tot 2014 bestond het mantelzorgcompliment dat bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) kon worden aangevraagd. Door de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) vervalt in 2015 de oude regeling. Hierover heeft de SVB mantelzorgers die bij haar bekend zijn per brief geïnformeerd.

Wat is er nu al voor mantelzorgers beschikbaar?Er zijn nu ook al andere vormen van waardering en ondersteuning voor mantelzorgers. De gemeente werkt hiervoor samen met Participatie Emancipatie Professionals (PEP) Den Haag. U vindt de  ondersteuning op de mantelzorgwebsite van PEP.

Voordeel met de Kortingspas

Bent u mantelzorger? Dan kunt u een kortingspas aanvragen waarmee u korting krijgt op verschillende activiteiten, zoals de bioscoop of het theater. Deze Kortingspas is bedoeld voor mantelzorgers en vrijwilligers.

Mantelzorgers hebben recht op de Kortingspas. Met deze Kortingspas profiteren vrijwilligers en mantelzorgers van aantrekkelijke kortingen en vrijkaarten voor theater, film, musea, ontspanning, restaurants en winkels.

•U kunt de kortingspas aanvragen op de website van PEP.

•Meer informatie over de kortingspas.

Respijtzorg

Even tijd voor jezelf als mantelzorger; ondersteuning voor de mantelzorger

Voor ondersteuning van mantelzorgers is de respijtwijzer ontwikkeld. Respijtzorg is tijdelijke overname van de zorgtaken van een mantelzorger. Hierdoor hebben mantelzorgers even tijd voor zich zelf. Het aanbod van respijtvoorzieningen staat in de respijtwijzer van Den Haag.

Het is mogelijk om respijtzorg in te zetten. Respijtzorg is de vervangende zorg door een vrijwilliger of professional zodat de mantelzorger even vrij kan nemen.

Vanaf 1 januari 2015 worden de mogelijkheden om mantelzorgers te ondersteuning uitgebreid. Hierbij wordt gelijk naar uw directe omgeving gekeken.

Op de website Respijtwijzerdenhaag.nl staat een overzicht van meer dan 4000 zorgboerderijen, zorghotels, logeerhuizen en locaties van dagopvang. De website geeft ook informatie over respijtzorg. Bijvoorbeeld over financieringsmogelijkheden en respijtarrangementen.

You are here: Home-Activiteiten-Informatie WMO-Ondersteunmantelzorg

Previous Topic: Medische zorg Next Topic: Warme maaltijden