Stichting Het KLOKHUIS

01 januari 2016

Laatste wijziging:

13 januari 2016

Met een Europese gehandicaptenparkeerkaart kunnen mensen met een handicap op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren. Bestuurders en passagiers kunnen deze parkeerkaart aanvragen.

Om in Den Haag een Bewonersparkeervergunning voor gehandicapten (BVG) aan te vragen, heeft u een Europese gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders of de combinatie bestuurders/passagiers nodig.

Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

U vraagt de parkeerkaart aan met het aanvraagformulier Parkeervoorzieningen voor mensen met een handicap. Met dit formulier kunt u eventueel ook direct andere voorzieningen aanvragen, zoals een Bewonersparkeervergunning voor gehandicapten:

·                                  Aanvraagformulier parkeervoorzieningen voor mensen met een handicap (PDF, 103 kB)

Print het formulier, vul het in en stuur het naar het adres dat onderaan het formulier staat.

Voorwaarden

• U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van Den Haag. Staat u dat niet? Dan kunt u een Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu (zie www.rijksoverheid.nl).
  • Om te bepalen of u in aanmerking komt voor een parkeerkaart, moet u medisch worden beoordeeld door de afdeling Sociaal Medische Zorg van de GGD (GGD/SMZ).

Belangrijk bij uw aanvraag

• Voeg een recente pasfoto toe aan het aanvraagformulier die gemaakt is door een vakfotograaf. Schrijf uw naam, voorletters en geboortedatum achter op de pasfoto en plak de foto op het aanvraagformulier.
  • De medische beoordeling moet u vooraf betalen. Maak het bedrag voor de medische beoordeling over op IBAN NL85 BNGH 0285 1383 75 ten name van Gem. Den Haag GGD/SMZ onder vermelding van medische beoordeling, de naam en voorletters van de aanvrager. U kunt deze kosten niet aan de balie van GGD/SMZ betalen.
  • Vraagt u een Europese gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders aan? Dan moet u ook een kopie van een geldig rijbewijs meesturen.

Na uw aanvraag

• Een arts of adviseur van de GGD, afdeling Sociaal Medische Zorg (GGD/SMZ) neemt uw aanvraag in behandeling zodra de kosten voor de medische beoordeling zijn ontvangen. U krijgt een oproep waarop staat waar en wanneer u wordt verwacht voor de medische beoordeling.
  • Na ontvangst van de uitslag van de medische beoordeling neemt de afdeling Parkeren de behandeling van uw aanvraag over. U krijgt een brief waarin staat of u de Europese gehandicaptenparkeerkaart krijgt.
  • Bij een positieve beslissing kunt u de gehandicaptenparkeerkaart afhalen vanaf de datum en op de plaats die in de brief staat.
  • U krijgt de kaart mee na betaling van de kosten.
  • De Europese gehandicaptenparkeerkaart is pas geldig als hij is ondertekend door de houder. Als het om een kind gaat, moet 1 van de ouders of verzorgers de parkeerkaart ondertekenen.

Meer informatie over de Europese gehandicaptenparkeerkaart

• Een Europese gehandicaptenkaart is geldig in heel Nederland en in alle lidstaten van de Europese Unie. De kaart is maximaal 5 jaar geldig.
  • U mag met een Europese gehandicaptenparkeerkaart uw auto gratis parkeren op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in Den Haag. Leg uw Europese gehandicaptenparkeerkaart dan achter de voorruit. In parkeergarages in Den Haag kunt u niet gratis parkeren.
  • Met uw gehandicaptenparkeerkaart mag u ook parkeren op plaatsen waar een parkeerverbod geldt (aangegeven met verkeersbord E1, zie www.verkeersbordenoverzicht.nl). Dat is gratis, maar u mag uw auto er niet langer dan 3 uur laten staan. Op deze plaatsen moet u daarom een parkeerschijf duidelijk zichtbaar naast uw parkeerkaart leggen.
  • Op www.gehandicaptenparkeerkaart.nl vindt u de regels voor parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart in alle gemeentes.

Kosten

De Europese gehandicaptenparkeerkaart kost € 33,25. Daarnaast betaalt u de kosten voor de medische beoordeling. Dit is € 170. Een spoedbeoordeling kost € 188. Tarieven gelden in 2016.

De kosten voor de medische beoordeling betaalt u vooraf. De kosten voor de kaart betaalt u wanneer u die afhaalt op het stadsdeelkantoor. Op de stadsdeelkantoren kunt u alleen pinnen. Op stadsdeelkantoor Centrum kunt u pinnen en contant betalen.

Vergoeding

Heeft u kosten gemaakt voor de parkeerkaart en heeft u een laag inkomen? Dan kunt u eenvergoeding aanvragen voor deze kosten.

Hoe lang duurt het?

Als uit uw medische beoordeling blijkt dat u aan de voorwaarden voor een Europese gehandicaptenparkeerkaart voldoet, krijgt u binnen 1 week bericht van de afdeling Parkeren of u de gehandicaptenparkeerkaart krijgt. U kunt de kaart daarna binnen enkele dagen afhalen op het stadsdeelkantoor dat u bij uw aanvraag heeft aangegeven.

Stadsgewestelijke of Haaglanden Gehandicaptenparkeerkaart

Als u nog een stadsgewestelijke parkeerkaart of een Haaglanden Gehandicaptenparkeerkaart heeft, wordt u periodiek gekeurd. Wanneer u nog steeds recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart, krijgt u een Haaglanden gehandicaptenparkeerkaart. De Haaglanden Gehandicaptenparkeerkaart kost € 13. Er worden geen nieuwe stadsgewestelijke kaarten meer uitgegeven.

Met deze kaarten heeft u geen recht op een Bewonersparkeervergunning voor gehandicapten. Met een stadsgewestelijke parkeerkaart mag u in Den Haag alleen bij algemene gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren. Voor parkeren bij een betaald parkeergebied moet u betalen.

Is de afstand die u lopend kunt afleggen minder geworden? Dan kunt u mogelijk een Europese gehandicapenkaart aanvragen.

Opzeggen bij overlijden

Is de gebruiker van de kaart overleden? Zeg de Europese parkeerkaart dan zo spoedig mogelijk schriftelijk op bij: Dienst Stadsbeheer (Parkeren), postbus 12651, 2500 DP Den Haag. U kunt de betreffende parkeerkaart direct met uw opzegging meesturen.

Zie ook

·                                  Folder parkeervoorzieningen voor mensen met een handicap in Den Haag (PDF, 248 kB)

·                                  Folder vergoeding parkeerkaart en/of parkeerplaats (PDF, 96 kB)

You are here: Home-Activiteiten-Informatie WMO-Parkeerkaart