Stichting Het KLOKHUIS

Parkeerkaart
Vrijwilligerswerk

Beschermd wonen

Beschermd wonen is bedoeld voor mensen met een psychiatrische aandoening die niet zelfstandig kunnen wonen. Het gaat hierbij om groeps- of individueel wonen met toezicht (bescherming) en ondersteuning.

Sinds 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor beschermd wonen. Den Haag ontvangt, als centrumgemeente, vanuit het Rijk de middelen voor beschermd wonen in de regio Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar en Zoetermeer.

Inhoud en levering van beschermd wonen

Beschermd wonen is een samengestelde maatwerkvoorziening en bestaat uit de volgende deelproducten: (beschermde) woonvorm met toezicht, begeleiding en dagbesteding. Vervoer is geen onderdeel van deze voorziening.

Bij de overeenkomst van beschermd wonen geldt voor cliënten die nog een GGZ-C indicatie hebben een overgangsrecht van 5 jaar (tot 2020), of korter als de indicatie eerder eindigt. Dit betekent dat de cliënt het recht op beschermd wonen en de zorg die daarbij hoort behoudt, tot het aflopen van de indicatie. De hoogte van de eigen bijdrage verandert niet.

Uw indicatie voor beschermd wonen loopt af

Loopt uw indicatie binnenkort af? Uw zorgaanbieder, of als u gebruik maakt van een Persoonsgebonden budget (PGB) de gemeente, informeert u daarover.

U wilt een beoordeling voor beschermd wonen aanvragen

Als u in aanmerking wilt komen voor een beoordeling beschermd wonen dan dient u (of uw begeleider) contact op te nemen met één van de aanbieders die van de gemeente de opdracht hebben gekregen de beoordelingen te doen. Dit kan door te bellen naar een zorgaanbieder of via het aanmeldformulier dat op de websites van deze instellingen te vinden is. U wordt dan uitgenodigd voor een beoordelingsgesprek en hoort u wat u voor dit gesprek mee moet nemen. In ieder geval moet u (of uw begeleider) duidelijk kunnen maken dat er sprake is van psychiatrische problematiek.

Beoordeling voor beschermd wonen

De volgende instellingen mogen een beoordeling voor beschermd wonen geven:

Stichting Anton Constandse (www.stichtingantonconstandse.nl), telefoonnummer: (070) 308 20 90

Kesslerstichting (www.kesslerstichting.nl) telefoonnummer: (070) 850 05 00

Limor (www.limor.nl), telefoonnummer: 0900 485 75 45

Fonteynenburg (www.fonteynenburg.nl), telefoonnummer: (079) 320 35 55

Leger des Heils (www.legerdesheils.nl), telefoonnummer: (070) 360 55 07

Parnassia (www.parnassia.nl), telefoonnummer: (088) 357 65 34

Vragen?

Heeft u vragen over bijvoorbeeld uw indicatie? Neem dan eerste contact op met uw begeleider. Die is op de hoogte van uw situatie.

You are here: Home-Activiteiten-Informatie WMO-Beschermd wonen

Previous Topic: Begeleiding Next Topic: Dagbesteding