Stichting Het KLOKHUIS

Valys taxivervoer
Parkeerkaart
Vrijwilligerswerk

Logeervoorziening (voorheen Kortdurend verblijf)

Bij de logeervoorziening kunt u tijdelijk ergens anders verblijven als uw mantelzorger even niet in staat is om voor u te zorgen of op u te passen. Bijvoorbeeld omdat degene die u verzorgt een dagje vrij wil.

Vanaf 1 januari 2015 is de logeervoorziening (het kortdurende verblijf  uit de AWBZ) de verantwoordelijkheid van de gemeente. De logeervoorziening is bedoeld als tijdelijke vervanging/ontlasting van de mantelzorgers van mensen die nog thuis wonen. De gemeente wil hiermee voorkomen dat mantelzorgers overbelast raken.

Voor wie?

Heeft u een handicap of beperking? Woont u nog thuis, maar heeft u wel permanent toezicht, permanente- of ongeregelde zorg nodig? Dan kan de logeervoorziening uw mantelzorger(s) tijdelijk vervangen. Dit kan als u een indicatie voor een logeervoorziening heeft. De vervangende zorg is dan voor:

•maximaal 3 keer 24 uur per week.

•of 1 keer per kalenderjaar maximaal 21 keer 24 uur.

Bijvoorbeeld tijdens de vakantie van de mantelzorger.

Aanvragen

Voordat u een indicatie voor de logeervoorziening krijgt, is er een onderzoek naar uw eigen mogelijkheden en uw netwerk (vrienden/kennisen). Ook moet u eerst kijken of uw zorgverzekering deze tijdelijke zorg vergoedt (sommige zorgverzekeraars vergoeden de logeervoorziening helemaal of gedeeltelijk vanuit de aanvullende verzekering).

Vergoedt uw zorgverzekering deze kosten voor vervanging van de mantelzorger niet? En kunt u geen beroep doen op uw vrienden en kennissen? Vul dan het formulier Advies op maat in, zo kan de gemeente onderzoeken welke voorziening voor u het meest geschikt is.

You are here: Home-Activiteiten-Informatie WMO-Logeervoorzieing

Previous Topic: Hulp bij huishouden Next Topic: Medische zorg